Ljubljana, 3. oktober 2024 – Na interdisciplinarnem strokovnem panelu so udeleženke in udeleženci pozvali k digitalni preobrazbi po meri človeka in skupnosti, ki temelji na Internetu kot javnem dobrem, kompetencah za življenje v digitalnem okolju, varnosti in zasebnosti na svetovnem spletu, pravici do zdravega analognega življenja ter demokratizaciji odločanja o digitalni preobrazbi.
Slovensko politološko društvo in Katedra za teoretsko analitsko politologijo na Fakulteti za družbene vede sta v sodelovanju z Inštitutom za elektronsko participacijo organizirala interdisciplinarni strokovni panel o izzivih strateškega načrtovanja in izvajanja ukrepov vključujoče digitalne preobrazbe Slovenije.
V uvodnem delu panela je moderator mag. Simon Delakorda predstavil uvodna razmišljanja in podatke o strateških ciljih na področju digitalne vključenosti ter institucionalni zmogljivosti Slovenije pri njihovem načrtovanju in izvajanju.
Sledil je razprava, v okviru katere so sodelujoči strokovnjakinje in strokovnjaki dr. Barbara Brečko (Fakulteta za družbene vede, UL), prof. dr. Alma Zavodnik Lamovšek (Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo, UL), prof. dr. Andrej A. Lukšič (Fakulteta za družbene vede, UL), prof. dr. Dan Podjed (Znanstveno raziskovalni center SAZU) in prof. dr. Gregor Polančič (Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko,UM) ter zainteresirana javnost izpostavili naslednje vidike in predloge dopolnitev ukrepov Nacionalnega strateškega načrta za digitalno desetletje:
1) Internet kot javno dobro
- digitalna infrastruktura mora postati javni servis pod javnim nadzorom;
- zagotoviti cenovno dostopno digitalno infrastrukturo za vse.
2) Kompetence za življenje v digitalnem okolju
- spodbujati učenje o digitalnih tehnologijah brez tehnologije;
- spodbujati učenje o konceptih, ki omogočajo razumevanje delovanja digitalnih tehnologij;
- vključiti informatiko in računalništvo v vse predmete v šolah;
- razvijati digitalne kompetence za kakovostno življenje, ne samo za potrošnjo, storitve in trg dela;
- omogočiti kakovostno učenje digitalnih kompetenc po meri ciljnih skupin in njihovih potreb;
- upoštevati načelo tehnološke nevtralnosti pri digitalnemu opismenjevanju prebivalstva;
- zagotoviti podporno okolje po zaključku usposabljanj za digitalne kompetence;
- ovrednotiti učinke javnih ukrepov izvajanja neformalnega izobraževanja za digitalne kompetence.
3) Varnost in zasebnost na svetovnem spletu
- spodbujati učenje kritične in odgovorne rabe digitalnih tehnologij;
- razvijati digitalne storitve v interdisciplinarnih ekipah in prek soustvarjanja z ljudmi;
- ščititi človekove pravice in vrednote pred digitalnim fevdalizmom in digitalnim nadzorom;
- regulirati in obdavčiti podatkovni kapitalizem tehnoloških korporacij in multinacionalk;
- zagotoviti lastništvo ljudem nad lastnimi digitalnimi podatki;
- podpirati splošno rabo odprtih formatov in odprtokodnih rešitev v družbi;
4) Pravica do zdravega analognega načina življenja
- zapisati pravico do odklopa od digitalnih naprav v ustavo;
- sistemsko preprečevati digitalno zasvojenost;
- sistemsko omejiti uporabo pametnih telefonov med šolskim poukom;
- sistemsko omogočiti avtonomno življenje brez digitalnih naprav;
- sistemsko zavarovati pravico do analognega dostopa do ključnih javnih storitev;
- vzpostaviti vladni resor za analogni način življenja.
5) Demokratizacija odločanja o digitalni preobrazbi
- digitalne tehnologije morajo postati predmet skupnostnega odločanja;
- upoštevati demokratične standarde pri oblikovanju strategij in ukrepov digitalne preobrazbe;
- odločanje o javnih naložbah v digitalno preobrazbo mora upoštevati interes skupnosti;
- povečati javne naložbe v digitalno dostopnost in vključenost ranljivih skupin na lokalni ravni;
- krepiti uporabo digitalnih tehnologij v podporo demokratičnim procesom;
- kritično reflektirati digitalni evangelizem tehnoloških idealistov;
- vzpostaviti diskurzivne koalicije med multidisciplinarno stroko in nevladnimi organizacijami.
Predlogi interdisciplinarnega strokovnega panela bodo vključeni v izhodišča za delavnico civilne družbe v oktobru in predstavljeni na tiskovni konferenci nevladnih organizacij v novembru. Prav tako bodo vključeni v senčno poročilo o izvajanju ukrepov Nacionalnega strateškega načrta za digitalno desetletje, ki bo posredovano Ministrstvu za digitalno preobrazbo in Evropski komisiji.
Video posnetek dogodka in izjave govorcev:
Strokovni panel je bil organiziran v okviru projekta “Sooblikovanje digitalnih politik v Sloveniji 2 (CODIS 2)“, ki ga izvaja Inštitut za elektronsko participacijo (INePA). Projekt finančno podpira European Citizen Action Service (ECAS) z dodeljeno subvencijo projekta EURECA (European Citizenship Accelerator), ki ga sofinancira Program državljani, enakost, pravice in vrednote Evropske unije.
Vsebina strokovnega panela je izključno odgovornost organizatorjev ter ne odraža nujno stališč in mnenj European Citizen Action Service (ECAS) ali Komisije Evropske unije (Komisija). Zanje ne moreta biti odgovorna niti ECAS niti Komisija.